27. tammikuuta 2011

Sarjassamme joutavalla aina jottain tiettää

Kun tää raskaana olo on niin pirun lepposaa ja lempeää, niin päätin aloittaa vaatehuoneen siivouksen ja huutisurakan. Tyhjensin jo jokunen päivä sitten Linnean vaatekaappia ja piti etsimäni myös se kesävaatelaatikko sieltä vaatehuoneesta. Ikkähän oli alunperin sitä mieltä että Linnean vaatteet jätetään oottamaan Hillaa, mutta tein tuossa pienen laskutoimituksen. Linnean kaapeista tyhjenee keskimäärin 4-5 banaanilaatikollista vaatteita vuoden aikana ja neitokaisille tulee ikäeroa 4,5 vuotta. Mihinkähän minä mahdan säilöä ne laatikot? Vielä kun pitäisi siinä sivussa säästää Joonakselta Atelle, Emmiltä Linnealle, Atelta Aatulle ja Aatulta vielä Veetulle. Tein itsevaltiaan päätöksen ja lähes kaikki, niitä ihanimpia lukuunottamatta lähtee joka jampalta kiertoon. Myöhän hukutaan vaatteisiin, jos kaiken jemmaan ja ostan kuitenkin jokaiselle aina jotain uuttakin. Käytän edelleen huutista myös ostamiseen ja kirppareillakin tulee kierreltyä ettei tarvii siellä kauhistella ja pyörtyillä, miten kauheesti meillä tuhlataan!

Mutta nyt siis sain päivitettyä huutikseen keväälle ja kesälle hepeneitä tytölle koossa n. 104. Kipaseppa sivupalkista kurkistelemaan. Nämä sieltä paketista löytyvät ainakin:







Sain tunnustuksenkin, mutta siihen on pakko palata myöhemmin. Tämän mamman nukkumaanmeno aika oli ja meni jo....

Viikonloppuja!

26. tammikuuta 2011

Kuuluu jos kuuntelee

Eipä tänne kummia, kotona pyöritty tympiintymiseen asti. Nyt vois olla jo toiveita selätetyistä taudeista.
Lapsilisä päivänä tietysti tuhlattu rahat. =) Pääsin vihdoin sinne Prismallekkin. Aikaa nyt ei ollut päätä huimaavan paljon, mutta sitäkin tehokkaammin tuli syynättyä alerekit. Mukaan tarttui alusvaatteita ja unisukkia -70%, Aatulle löytyi vielä viimeinen hevisauruksen collarisetti -50%. Oli vain kaksi settiä jälellä ja toinen onneksi ukkelin kokoa. Nyt pieni dinosaurusfani on tyytyväinen. Meillä ei tuosta Hevisauruksesta tiedetä tuon taivaallista, mutta ne dinot =)

Ja onneksi myös siellä miesten puolella oli alet kohillaan. Ei Ikkä hoputtanut selän takana koko ajan ja sai itsekkin mukaansa farkut =)

Aten akuuttia housupulaa on nyt helpotettu Lindexin avulla. Kesähepeneet pistetty tilaukseen Henkkamaukalta ja Ellokselta ja lisäksi Ellokselta lähti alen puolelta mukaan ensi talveksi toppaa Atelle ja Linnealle. Henkkarilla oli taas niiiiin ihania mekkoja ens kesäksi =)

Tää vois rueta täällä jo pikku hiljaa poksahtelemaan. Pakkasin jo Hillan osalta sairaalakassin ja nämä lähti mukaan:





Siinäpä tämän hetken kuulumiset eli ei niin mitään uutta auringon alla. Aurinko muuten paistaa aivan ihanasti =) Pakkasta on rapsakat -20, mutta sisällä on mukavan lämmintä.

Mukavaa loppuviikkoa!

19. tammikuuta 2011

Hömppää väliin

Välillä pitää vetästä väliin ihan tyhjänpäivästä.
Tuli tuossa justiin mieleen kun omat synttärit on tänään että täyttihän se tää blogikin jo vuoden ja jo ennen joulua. En vaan ole saanut aikaiseksi mitään sen kunniaksi. Jospa sitä sitten kun tää raskauskooma hellittää... Enpä olisi aloitteassani uskonut että vuosi tulee täyteen ja vielä ylikin =)
Kiitokset vaan teille kaikille jotka ootte täällä käyny kurkkimassa ja välillä kommentoimassa.

Sitten palaamme sarjaan hömppää. Äitini oli pyörähtänyt kirpparilla ja löytänyt parit jutut Hillalle.


Äiti sattu löytämään Hillalle samanlaisen mekon ku Linnealla. Äippä ei tosin muistanut että Linnealla on tuo mekko =) Kiva saada tytöille samanlaiset mekot jo hetalkuun.


Parit paidat. Linnealla oli vauvana tuon vasemmanpuolen paidan kuosilla body.


Ensi kesään paita/hame setti ja paita. Paitaan pitänee katella henkkamaukalta leggareita kaveriks.

Henkkamaukallekin on tullut tehtyä taas ajoissa kesähepeneistä tilausta. Ihania mekkoja taasen tytöille, pojille melko köyhä valikoima. Pojille onneks menee pitkälti viime kesän vehkeet.Menis kyllä varmaan tytöillekkin, mutta kun en muista nyt kesävaatelaatikon sijaintia....

Sitten parit jutut huutiksesta.




Nyt alkaa Hillankin mekko valikoima olemaan kohillaan. Vielä sieltä huutiksesta taitaa olla tulossa joitamia mekkoja koossa 56-68. Eiköhän noilla tovin pärjää...


Ja tämä Tutan 32 vuotta vanha unelma löytyi eilen äipän luota =) Täysin uutta vastaavassa kunnossa oleva trikoinen unipussi =) Olen kuulemma saanut tämä lahjaksi kun synnyin.


Laitetaan nämäkin tähän samaan hömppään mukaan. Elikkä ne neulomani makkarasäärystimet. Linnealle näistä tuli justiin passelin kokoiset, mutta ei noita nuken jalassa olevia voi Hillalle laittaa. Hyvä kun sopivat edes nuken jalkaan. Mutta onpahan nukkeäidillä ja vauvalla nyt sitten samikset =) Lisää lankaakin tuli ostettua alesta. Ne olikin sen satsin viimeset hyvän väriset langat. Nyt sitten oottais tuolla pussissa pinkkiä ja mustaa mohairlankaa visioo. Ehkä vois kokeilla jotain bolerohässäkkää tahi pipoa.... Ei voi vielä tietää.


Atte halusi kuvaa omista polvilämppäreistä. Reilummat vois tehä jemmaan, kun lankaakin taitas olla justiin sen verran vielä jälellä.

Siinäpä sitä hömppää tälle illalle. Katellaan mitä sitä seuraavaks keksii ja millon =) Mukavat viikon jatkot...

18. tammikuuta 2011

Tulikin odotettua pidempi

Tauosta nimittäin. Oli tarkoitus loppuviikosta kirjoitella, mutta elämä ei kuleta aina niinkuin on suunnitellut. Veetulla nosti kuumeen ja käytiin vaihteeks hakemassa kuuri.
Perjantaina Atte ja Linnea läks mummolaan ja myö haettiin Joonas ja Emmi meille. Lauantaina koko sakki oli koolla. Iltapäivästä päikkäreiden jälkeen Veetulla rupes hengitys rohisemaan ja iltaa kohen vielä vinkumaankin. Yöunille lääkitsin jo Ventolinella. Katottiin Joonaksen ja Ikkän kanssa elokuva ja välillä piti käydä kuuntelemassa Veetun hengitystä. Läksin ekan kuvan jälkeen nukkumaan ja Ikkä jäi Joonaksen kanssa kahtomaan vielä toisen kuvan. Jäi puheeks että Ikkä herättää jos Veetun hengityksessä on jotain. Ja niinhän siinä kävi että ylös oli noustava. Hengitys oli todella hankalaa, raskasta ja vinkuvaa. Soitin samantien ambulanssin ja valmistauduin lähtemään Kysille. Lanssi tuli melkein heti, laittovat hälkestä kiireellisenä tulemaan. Hapetus oli heikkoa ja vinkuna molemminpuolin selkeää. Kipastiin lanssimiesten kanssa alas ja päästiin hoitoyksikön kyydillä Kysille.
Hengitys selkiytyi hiukan jo matkalla, joten laittovat normipäivystykseen. Lääkäri määräsi salbuventtia spiiralla ja sen hengittelyn jälkeen ei lääkärin mielestä ollut tarvetta jäädä seurantaan. Päästiin kotiin nukkumaan ja puol neljä oltiin uudestaan unessa.
Aamulla vaille seitsemän pienin mies heräsi pihisten ja vinkuen, joten taksi alle ja takasin Kysiin. Vastassa oli samainen lääkäri kuin yöllä ja passitti suoraan hengittämään spiiralla lääkettä ja lähete lastenpäivystykseen. Lastenpäivystyksessä hengiteltiin lisää lääkettä, keuhkokuviin, labraan ja osastolle.
Osastolla eka yö meni lisähapella ja parin tunnin välein annetulla lääkityksellä. Maanantaina aamupäivällä hengitys oli vielä raskasta ja varsinkin rasituksessa hengitys alkoi vinkumaan. Eipä ollut toiveita kottiin pääsystä.
Seuraava yö meni ilman lisähappea ja yhdellä lääkekerralla. Aamulla käytiin keuhkokuvissa ja lääkärinkierrolta päästiin kotiin. Lääkitys jatkuu vielä kotona.

Muutama kuva pienestä potilaasta on puhelimessa, mutta kun en edelleenkään osaa käyttää sitä blue toothia tai mikä se nyt sitten olikaan, niin en lisää tähän postaukseen nyt kuvia. Niitä tiedossa sitten kun Ikkäkin on kotona. Nyt vointi on hyvä ja toivotaan ettei moinen uusi ihan heti, mielellään ei koskaan.

Mukavat viikon jatkot!

11. tammikuuta 2011

Tuunausta

Käytiin viikonloppuna hakemassa Veetulle pinnasänky lainaan. Siihen piti vaan ostaa patja. Eilen alkoi arki ja Atte läks eskaan ja Linnea kerhoon. Myö sit lähettiin pienten poikien ja Ikkän kanssa asioille, samalla reissulla haettiin patja.
Aikaa jäi liian vähän ruokakauppareissuun ennen Linnean hakua, mutta sit sen verta paljon ettei ihan heti viittiny lähtee pällistelemään sinne kerholle. Päätettiin tuoda pinnis ja patja ja shoppailunyssäkkä välillä kottiin ja sit vasta Linnean haku ja kauppareissu. Ikkä haali sit kaikki pinniksen osat ja patjan kerrallaan, mitäs sitä suotta useemmin portaissa ravaamaan. Ihan välihuomautuksena, vaihettiin autoo uutena vuotena ja nyt oli sit farmarimalli alla =) Nooo... Ikkällä oli kädet aivan täynnä tavaraa, joten kilttinä vaimona nostin sievän pyllyni auton penkiltä ja menin laittamaan auton takaluukun kiinni. Ei oo kuulkaa ikänä sydämestä ottanu niin kovasti, ku se räsähdys joka kuului luukun sulkeutuessa. Se saamarin takalasi poksahti sitten pieninä siruina takakonttiin!!! Vitutuksen määrä oli sanoin kuvaamaton sekä Ikkällä että äipällä. Jäi muuten kauppareissu väliin.
Hain Linnean jalan ja sen jälkeen kaupasta muovia jolla sen lasinpaikan sais umpeen toviksi, luntakin kun silleen näppärästi justiin hipsutteli. Ikkä oli sillä aikaa soitellu korjaamot ja lasiliikkeet läpi. Tämän hetken hinta-arvio sille luukulle on 500 euroa sisältäen lasin ja asennuksen. Arvatkaapa saanko Ikealta tytöille kerrossänkyä?

Noo se siitä ja sen kestävyydestä. Kasasin iltasilla Veetulle uuden pinniksen ja hiissasin sen entisen oottamaan maalia olkkariin. Piti sit ootella että ipanalauma nukahtaa ennen ku pääsin pensselin varteen. Siinä oli mukavasti aikaa neuloa makkarasäärystin Linnealle. Ostin nimittäin alesta lankoja ilman visioo, onneks iski visio =) Säärystimistä toinen on jo valmis, mutta kuvia saatte kuhan toinenkin valmistuu.

Sitten aiheeseen tuunaus.


Ostin tämän ihanan retropinniksen Atelle aikoinaan kirpparilta 10 eurolla. Jo silloin sänky sai uuden valkoisen maalipinnan. Nuo ihanat retropampulat jäi syystä tahi toisesta maalaamatta. Nyt sitten aattelin että voisinhan minä vähän tuolle pensseliä näyttää, kun on kerran tiedossa että tää olis nyt se viimenen rintsessa meille. Etin netistä sisustustarroista malleja, joista vois maalata kuvan tuohon päätyyn. Siinä hommassa ei kauan menny, eka puoti ja eka malli ja eikun piirtämään.


Tälläisen sain parin tunnin aherruksen jälkeen aikaiseksi. Maalasin lisäksi osan pinnoista ja ne retropampulat. Niistä en vaan saanut kuvaa onnistumaan, jossa vaaleanpunainen erottuisi. Mutta itse olen tyytyväinen prinsessapinnikseen =)

Pittäis rueta seuraavaks perunankeittoon ja laittaa pullataikina kohoamaan. Tänään ei ole Aten hakua, kun Veetulla vaihteeks nosti kuumeen. Pitää hakea kuuri,että päästään sit ens viikolla putkitukseen. Atte tulee eskasta kaverinsa kanssa ja tietysti kaverin äipän.

Tämän viikon on pakko jatkua paremmissa merkeissä kuin se alkoi, joten toivottelen kaikille oiken ihanata alkuviikkoa ja loppuviikkoa, jos nyt en satu tänne kerkiimään =)

7. tammikuuta 2011

Hiltsu pimpulalle

Tänään istuin puolet päivästä koneella ja yritin löytää mieleistä neuleohjetta villahaalariin. Ei löytyny ei. Äitini löysi parikin ohjetta lehdistä ja Prismalla käydessä pähkäilin lankoja. Päätin kuitenkin tehä kierroksen lastenvaatepuolella ennen lankaostoksia ja se kannatti. No en toki saanut villahaalaria, mutta fleece saa luvan toimia nyt yhtä hyvin. Ja sitä paitsi Hillan fleecehaalarin hinnalla en olisi edes saanut niitä mieleisiä lankoja ja kun vielä parit uudet puikotkin olisi pitänyt ostaa.


Näitä Zalekuan haalareita en ole aikaisemmin nähnyt meidän Prismalla, eikä näitä nyttenkään kovin montaa kappaletta ollut. Koot näytti olevan 68-80 senttisiä tässä värissä ja olis siellä ollu vaaleensinisiäkin mutta niitä en sen tarkemmin syynännyt =) Nuo tumput on Cirafia, eikä niitäkään ole aikaisemmin näkynyt. Väri sekä haalarissa että tumpuissa on just eikä melkein. Im löövin it.

Postitäti toi tänään tullessaan huutiksesta löytämäni haalarin koossa 56 ja sillon "lomapäivänäni" hain Lindexin paketin jossa oli reilumpi haalari sit koossa 62. Eiköhän myö näillä tämä talvi selvittäne.


Yksivärinen tikkihaalari siis Lindexin alesta ja tuo ihqupihqu sienihaalari huutiksesta.

Mian blogista justiin luin että Lindexille olis tullu pojille muitakin värejä housuihin kuin harmaa ja musta, joten pitänee alkuviikosta tehä pientä tilauksen poikasta meidän poikien vaatekaappien täytteeks. Olen ihan tympiintynyt jo mustaan ja tummansiniseen, harmaa nyt vielä menettelee. Prismalla bongasin tyttöjen alerekistä Aatulle paidan. Väri oli vaan niiiin loistava.


Ja nuo paidan ohuenohuet raidat eivät ole vaaleanpunaisia vaan vaaleanruskeita. Harmi ettei tätä ollut enää Atenkin koossa.

Minä kökin taasen iltaa yksin issesseen. Ikkällä on kyllä vapaa ilta, mutta se läks nuapurin setän kanssa tuohon meidän paikalliseen pelamaan biljardia. Menköön, mutta saa luvan lähtee ipanaisten kanssa pihalle tänä viikonloppuna että saan rauhassa kesyttää tämän kaaoksen, ainakin hetkeksi =)

Nytpä toivottelen mukavat perjantai illan jatkot, vetäsen villasukat jalkaan ja kampeen punkkaan pötkölleen.

6. tammikuuta 2011

Siivouspäivä

Eilen illalla sovittiin isompien lasten kanssa että tänään siivotaan yhdessä koko huusholli. Molemmat tietenkin lupasi. Aamulla Atte aloitti omassa huoneessa ja lupasin että kun huone on siisti ja tavarat paikallaan saa lähteä ulos. Linneakin aloitti, kai. Itse raikkasin meidän makkaria. Mitenkähän sinne liekin kertynyt kaikenlaista esim. Ikkän maakuntajoukkojen varusteet, auton vaihdoksen jälkeen jotain poppivehkeitä, ylimääräinen patja, vuoderahi.... Hyvä jos sinne sekään sopii. Nyt siellä sentään voi jo liikkua. Tuli ihan mieleen himohamstraajat =)

Atte sai huoneensa kuosiin ja pääsi pihalle. Linnea jatkoi omaa urakkaa, kai. Pienten poikien huoneessa odotti näin mukava näky:




Eilen illalla siivosin jo pari laatikollista duploja tuolta. Linnea jatkoi omaa urakkaa, kai.

Välillä piti tyhjentää ja täyttää pyykkikonetta ja tiskikonetta, sekä laittaa ruokaa. Linnea oli tässä vaiheessa siivonnut nukenvaatteita lattialta noin kolme tuntia. Tällä kertaa huoneen lattialla ei ollut muuta siivouksen alussa, joten arvelin homman olevan melko helppo. Vaan kuinkas sitten kävikään.




Kun huone alkoi kolmen tunnin siivouksen jälkeen näyttää tältä, minulla keitti totaalisesti yli. Neidillä ei ollut pienintäkään aikomusta siivota huonetta, joten hain tyhjiä muovipusseja ja siivosin kaikki lattialla olevat lelut pusseihin ja vaatehuoneeseen. Olkoon siellä pari päivää, jos se sitten olis siivoaminenkin helpompaa. Takaisin saa pussin kerrallaan ja ne tavarat pitää laittaa samantien paikalleen. Voin olla julma äiti, mutta eihän tästä hommasta mitään tule jos porukka tekee mitä mielii ja äiti siivoaa perästä. On tämän huushollin pyörityksessä hiukan muutakin hommaa, kun lasten lelujen jatkuva siivous. Toki meillä välillä siivotaan huoneita yhdessä ja järjestellään eksyneet lelut omiin laatikoihinsa. Tällä vain varmistetaan että jokainen tietää kyllä mikä lelu kuuluu mihinkin laatikkoon. Että ei siihenkään voi vedota etten tiedä mihin tämä tahi tuo kuuluu!!!

Jäi sen verta paskan maku suuhun etten siivonnut enää itsekkään enempää vaan paistoin meille parit pannarit. Kohta päästään herkuttelemaan ja mietitään sitä siivousta vaikka kuhan saadaan Ikkä taas kotio. Jos tuo vaikka veis koko sakin pihalle, niin siivoisin ihan itekseen.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!